Blogi

Roosa Oinasmaa

The Rise, the Decline, and the Re-Emergence of Grand Strategy: Corporate—Government Interlock in the Making of Grand Strategy in the Finnish Forest Industry

Strategiatekijöiden tulee jatkuvasti priorisoida tavoitteet käytettävissä olevien resurssien mukaisesti. Kriittisimpien resurssien omistamisesta sekä valtion kontrollista on tullut tärkeitä osia monen teollisuudenalan resurssisuunnittelussa. Tämä koskee erityisesti toimialoja, joissa tuotanto perustuu luonnonvaroihin ja tuotantoa on siirretty saatavuuden parantamiseksi alueille, joissa raaka-ainetta on runsaasti ja valtion kontrolli on minimaalista. Kun suuri osa tuotannosta on riippuvainen ulkomailla tuotettavasta raaka-aineesta, […]

Lue lisää »
Elorm Damalie

Public Reporting of Healthcare Services: How Information Influences Consumer’s Choices. A Roadmap for Finland

The consumers’ decisions are very dependent on the information bombarded on them daily by various companies. In the healthcare sector, searching for good reliable healthcare information is gaining prominence among patients. There is a need for availability of information that helps make healthcare choices. In terms of healthcare services, this has led to a demand […]

Lue lisää »
William Degbey

Sustainable Reconstruction: The Role of Diaspora Networks in International Collaborative Engagements

Diasporas (i.e., migrants and their descendants who maintain a relationship with their country of origin) and their networks have evolved into important actors and resources shaping the success of international business collaborative engagements. According to the United Nations 2020 report, the growing numbers, and diverse roles of hundreds of millions of migrants and diasporas will […]

Lue lisää »
Antti Vassinen

Yksityisyyden ekonomia: tuloksellisen markkinointiteknologian eettiset normit

Laajoja datamassoja hyödyntävät markkinoinnin teknologiat tarjoavat nopeasti kehittyviä keinoja mainonnan kohdentamiseen ja kuluttajiin vaikuttamiseen. Tiedon määrä ja käytön laajuus sekä toimialan dynamiikka haastavat yritykset löytämään vaikuttavia, mutta kustannustehokkaita ratkaisuja yleisöjen tavoittamiseen. Innovatiivinen kuluttajatiedon keruu ja käsittely altistaa kuitenkin useille riskeille. Jos kuluttajat eivät luota palveluihin, eivät teknologian hyödyt realisoidu. Jotta yritysten on helpompi toimia vastuullisesti […]

Lue lisää »
Niklas Jensen-Eriksen

Hyvä suunnittelu, huono talous

Samu-Jussi Koski (s. 1975) on ylistetty vaatesuunnittelija, joka työskenteli Marimekolla ennen kuin perusti vuonna 2009 oman Samuji-yrityksen. Koski halusi tehdä eettisesti ja ekologisesti kestäviä vaatteita. Hänen vaatteensa näkyivät maailmalla, ja yhtiö kampanjoi hyvien asioiden, kuten demokratian ja vähemmistöjen puolesta. Maaliskuussa 2021 Samuji hakeutui konkurssiin. ”Kaatoiko kiltteys lopulta brändin?”, kysyi liikemaailman armottomuuden tiedostanut Helsingin Sanomien toimittaja, […]

Lue lisää »
Emilia Isolauri

Miten estää rahanpesua kansainvälisessä liiketoiminnassa?

Yhdistyneiden Kansakuntien arvion mukaan noin 2–5 % vuosittaisesta maailman bruttokansantuotteesta koostuu pestystä rahasta. Uusia rahanpesuepäilyjä tulee jatkuvasti esiin ja niistä uutisoidaan näkyvästi myös kansainvälisissä medioissa. Mitä voitaisiin tehdä tämän nopeasti kehittyvän globaalin ongelman lievittämiseksi ja torjumiseksi? Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan väitöskirjassani, jota työstän Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa kansainvälisen liiketoiminnan laitoksella.  Rahanpesu on monimutkainen ongelma, jota […]

Lue lisää »
Annina Lattu

Kiinan avointa tiedettä tutkimassa – matkaraportti Berliinistä Pekingiin

Liikesivistysrahaston myöntämä Tutkijat maailmalle -ohjelman apuraha auttoi minut tutkimaan Kiinan avointa tiedettä ensin kiinatutkimuksen ja elektronisen musiikin pääkallopaikalle Berliiniin, ja sitten suljettuun, koronaprotestien aikaiseen Pekingiin.   Kiinatutkimusta avoimesta tieteestä koronan aikaan  Tutkin väitöskirjassani avoimen tieteen käytäntöjä, joita ovat mm. avoin julkaiseminen, tutkimusdatan avaaminen ja tiedeviestintä, yritysten ja yliopistojen välisessä yhteistyössä. Tutkin käytäntöjen soveltamista avoimen tieteen pioneerimaassa […]

Lue lisää »
Elina Närvänen ja tutkimusryhmä

Somevaikuttajat edistävät kiertotalousmuodin uusia kulutuskäytänteitä

Aiemmissa blogikirjoituksissamme olemme esitelleet kiertotalouden edelläkävijöihin keskittyvän tutkimusprojektimme sekä käsitelleet suomalaisia tekstiilialan startup-yrityksiä, jotka toimivat muutosagentteina siirtymässä kohti kiertotaloutta. Startup-yritysten lisäksi hankkeessa tutkimme myös sosiaalisen median vaikuttajien roolia muutoksen edistäjinä. Kestävää pukeutumista ja kiertotalousmuotia käsittelevät somevaikuttajat ovat mielipide- ja tyylivaikuttajia, jotka hienovaraisesti töytäisevät kuluttajia kohti uusia kulutustottumuksia. Somevaikuttajien roolista voi lukea myös mm. Politiikasta–tiedeverkkolehteen kirjoittamastamme […]

Lue lisää »
Elina Jaakkola ja tutkimusryhmä

Kiertotalouden suunnittelussa käyttäjäkokemus on tärkeä

Kiertotalous on yksi kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän avaintekijöitä. Kuluttajien päätökset ovat tärkeitä, mutta parhaissa kiertotalouskonsepteissa hyöty jakautuu kaikille mukana oleville sidosryhmille. Kiertotaloudesta puhutaan yleensä sekä tieteellisessä tutkimuksessa että julkisessa keskustelussa lähinnä teknisestä, ympäristö-, tai liiketoimintanäkökulmasta. Teknologisten tai teollisten innovaatioiden merkitystä ei ole syytä väheksyä, mutta nykyisin palveluinnovaatiot ja ihmisten arjen kokemukset ovat kiertotaloudessa entistä […]

Lue lisää »