Markkinoinnin automaatio ja tekoäly muokkaavat nopeasti yritysten välistä (B2B) vuorovaikutusta, ja niiden vaikutus ulottuu asiakaspolkuihin, ostokäyttäytymiseen ja asiakassuhteiden hallintaan. PhD Sissi Lehto tutkii aihetta Liikesivistysrahaston apurahalla Turun yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitoksella.
“Väitöskirjani, joka valmistui University of Strathclydessä vuonna 2024, loi perustan nykyiselle post doc -tutkimukselleni Turun yliopistossa. Tuolloin kerätty laaja haastatteluaineisto B2B-ammattilaisilta Britanniassa ja Suomessa osoittautui erittäin arvokkaaksi: se paljasti, kuinka markkinoinnin automaatio muokkaa ostajan ja myyjän välistä vuorovaikutusta eri liiketoimintaympäristöissä,” Sissi Lehto kertoo.
Digitaaliset ratkaisut mahdollistavat itsenäisemmän etenemisen ostoprosessissa, tarjoten enemmän kosketuspisteitä ja tietoa päätöksenteon tueksi. Samalla tekoäly ja automaatio tarjoavat uusia mahdollisuuksia asiakasarvon tuottamiseen ja asiakassuhteiden hallintaan.
”Post doc -hankkeessani syvennän tätä ymmärrystä suomalaisyritysten näkökulmasta, erityisesti siitä, miten automaatio voi tukea asiakassuhteiden rakentamista, ylläpitoa ja asiakkaiden sitouttamista digitaalisessa ja muuttuvassa B2B-ympäristössä,” Lehto kertoo tutkimuksensa tavoitteista.
Sissi Lehto sai vuoden 2024 apurahakierroksella 30 000 euron apurahan väitöskirjan jälkeiseen tutkimukseen (Toimialojen dynamiikka). Lue lisää hankkeen tutkijablogista!
📣 Vuoden 2025 apurahojen haku on parhaillaan käynnissä. Tutustu hyvissä ajoin painoalueisiin ja apurahalinjauksiin, ja hae apurahaa 15.8. mennessä!
➡️ https://www.lsr.fi/apurahat/hakukierros-2025/
Keskittyykö tutkimuksesi Suomen kilpailukyvyn kehittämiselle tärkeisiin osa-alueisiin? Hae apurahaa Innovaatiot, kaupallistaminen ja kasvu -temaattisessa erikoishankkeessa!