Satu Nätti

Virtuaalitiimien yhteistyön metataitojen kehittäminen monitieteisessä yhteistyössä

Pandemia vahvisti etätyöskentelyn trendiä opettaen samalla organisaatioita siihen. Virtuaalitiimien kyvystä oppia ja kehittää uudentyyppisiä yhteistyön metataitoja onkin muodostunut tiimipohjaisten yritysten uusi kilpailukykytekijä. Tämän vuoksi kognitiiviset, metakognitiiviset, sosiaaliset ja emotionaaliset taidot, sekä oppimisstrategiat ja vuorovaikutustaidot, ovat erityisen tärkeitä. Tutkimusprojektimme on keskittynyt ratkaisemaan kysymystä, kuinka virtuaalitiimien yhteistyön metataitoja voidaan kehittää. Hanke on toteutettu Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun ja kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan välisenä yhteistyönä. 

Kasvatustieteiden ja psykologian tutkimuksella on paljon annettavaa kauppatieteelliselle tutkimukselle, erityisesti mitä tulee tiimien sisäisen yhteistyön tutkimiseen. Tutkimushankkeemme yhtenä osana tarkastelemme mm. oppimisen jaetun säätelyn teoreettisen mallin avulla tiimien kykyä tunnistaa ja sopeutua muutoksiin ja haasteisiin. Tutkimukseen osallistui kymmenen työtiimiä, joissa oli yhteensä 71 jäsentä. Puolet tiimeistä oli johtoryhmiä ja puolet projektitiimejä, molemmissa ryhmissä oli monipuolista osaamista, kokemusta ja koulutustaustaa. Tutkimuksen videoaineisto koostuu tiimipalavereista, jotka ovat joko etä-, lähi- tai hybridimuotoisia. 

Vuorovaikutuksessa tapahtuva oppimisen jaettu säätely ja sen dynaamiset, metakognitiiviset prosessit ohjaavat tehokasta ja toimivaa tiimityöskentelyä. Tiimin jäsenten metakognitiiviset prosessit ovat sekä edellytys että keino tutkia ja kehittää tiimityön metataitoja. Metataidot toimivat tiimityön strategiataitoina, joiden avulla tiimi pystyy tunnistamaan ja ratkaisemaan haasteita tiimin yhteisessä ajattelussa, toiminnassa, tunteissa tai motivaatiossa. Näiden taitojen avulla voimme tehdä tietoisia valintoja ja tarvittaessa muuttaa esimerkiksi työskentelytapoja tai toiminnalle asetettuja tavoitteita ja suunnitelmia. Prosessin syklisiin vaiheisiin kuuluvat muutostarpeen tunnistaminen, yhteisen ymmärryksen muodostaminen, tavoitteiden asettaminen ja ratkaisun suunnittelu sekä päätöksenteko. 

Hankkeessa kerätyn rikkaan aineiston analyysi ja artikkelien kirjoitustyö jatkuu edelleen aktiivisena. Alustavien tutkimustulosten mukaan oppimisen jaettu säätelyn prosessi näkyy tiimipalavereissa ja auttaa tiimejä tunnistamaan tiimityöskentelyn haasteita sekä löytämään ratkaisuja muutostarpeisiin. Kysymysten esittäminen yhteisen ymmärryksen rakentamisen vaiheessa on tärkeä metataito, joka tukee vastavuoroista ongelmanratkaisuprosessia. Lisäksi suunnitteluvaiheessa eri ratkaisuvaihtoehtojen arviointi yhdessä ohjaa päätöksentekoon. Prosessia edistää myös yhteisen päätöksen sanoittaminen tiimipalaverin aikana. Yleisellä tasolla aktiivinen ja avoin keskustelu ovat keskeisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat tiimityöskentelyn metatason tarkastelun tiimipalaverin aikana ja siten tukevat tiimityöskentelyn tuloksellisuutta. 


Kirjoittajat: 

KM Niina Palmu, Väitöstutkija, Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET), Oulun yliopisto tutkii Liikesivistysrahaston apurahalla, miten tiimit tunnistavat ja käsittelevät oppimisprosessiin ja tiimityöskentelyyn liittyviä haasteita tiimipalaveriensa aikana. 

KT Tero Huhtala, tutkijatohtori, Markkinoinnin, johtamisen ja kv. liiketoiminnan johtamisen yksikkö, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu. Tutkii Liikesivistysrahaston apurahalla tiimien sisäistä yhteistyötä ja resilienssiä sekä ongelmanratkaisua muutostilanteissa. 

Professori Satu Nätti toimi hankkeessa vastuullisena johtajana